Bunyola 1942
¿On vares néixer?
Vaig néixer a Bunyola i en es poble me coneixen per en Jaume des Forn. Mon pare era ciutadà, des forn des Paners; sa mare va quedar viuda i vengueren a viure a Bunyola, mon pare ve d'una dinastia de forners. Quan vengueren a Bunyola se varen establir allà on hi havia hagut sa barberia de can Palauí, devora can Palou; allà va ser es primer forn, després ja s'establiren en es forn des carrer Major.
Vaig néixer a Bunyola i en es poble me coneixen per en Jaume des Forn. Mon pare era ciutadà, des forn des Paners; sa mare va quedar viuda i vengueren a viure a Bunyola, mon pare ve d'una dinastia de forners. Quan vengueren a Bunyola se varen establir allà on hi havia hagut sa barberia de can Palauí, devora can Palou; allà va ser es primer forn, després ja s'establiren en es forn des carrer Major.
A
la primeria es forn el duien ses germanes perquè ell encara no tenia
edat, i com que no tenia s'edat, venien forners de Palma a donar-los
una mà. Mon pare sempre mos contava històries d'aquests forners,
venien gats i a vegades no podien comptar amb ells, per això no li va
quedar més remei que posar-se a fer feina de molt jovenet.
Ma
mare era Bunyolina, era germana d'en Gori Roig, que per cert no tenia
res de roig. A ca seva eren sis germans. Jo vaig néixer dins aquella
por, dins una situació política de dretes i d'esquerres.
Es
meu padrí de fonts era es mestre Toni Roig, que era mestre d'obres, és
es que va fer sa Fàbrica, era son pare d'en Pedro de cas Bolletí, per
això ell i jo sempre hem estat molt amics. Jo anava a ses obres amb ell
i estava amb sos picapedrers; amb ell vaig aprendre moltes de coses.
¿Quins record tens de sa teva infantesa i joventut?
Primer
vaig anar un parell d'anys a escola a ca ses monges. D' aquesta època
record que hi havia una monja que li deien Sor Rafela que duia bigots,
això me va traumatitzar. A s'escola de Mata de Jonc quan vénen
parvulistes noves, jo dic “això són parvulistes”, i no com sa meva que
me va traumatitzar.
Després
vaig anar a escola amb so mestre Colom, ja s'època de ses darreries com
a mestre, però encara vaig ser protagonista d'una de ses seves
arrancades furioses. Un dia a classe vaig vessar un tinter d'aquells de
ceràmica, ell me va engegar de s'escola i amb una ploma d'os a sa boca
me va renegar una bona estona, com te pots imaginar me'n vaig anar amb
un bon trastorn. Era un home molt sever, per a un al·lot tenia un
caràcter molt fort, que mos tenia acoquinats a tots. Record que mos
feia aprendre sa lliçó de memòria, jo no era d'aquells gaire sabuts,
record que quan estava per sa meitat resava perquè s'aturàs. No puc dir
que me pegàs mai. A vegades m'enviava a fer encàrrecs, me deia:
- Jaume, ves a sa meva dona que te doni ses eines de fer punta.
Sa dona me donava una petaca, era molt fumador.
Mestre
Colom era el terror, mos feia molta de por. També s'ensenyança en
aquell moment era a base de memòria. Jo no era un bon estudiant, en
canvi es meu germà sí, mon pare va tenir una entrevista amb so mestre i
record que li va dir que tots tenim una ¨bombilla¨, un moment dat
s'encén i altres vegades no. Ell sempre posava aquests exemples per
explicar ses coses. Però, per altra banda, era afectat de passejar-se
amb unes vergues que tenia dins un rellotge de caixa; cada verga tenia
un nom, na Polònia, per exemple. Te contaré una anècdota des meu germà:
un dia no sé quina la degueren fer ell i en Guillem Copos, però es
mestre els va dir:
- ¿No t'entra? Idò davallarà l'Esperit Sant en forma de gaiato.
Es gaiato ja te pots imaginar què era.
En
es catorze anys vaig acabar d'anar a escola i me vaig posar a fer feina
amb mestre Francesc Colom, un home molt respectat i considerat
s'artista des poble; es mestres l'anaven a cercar per fer de jurat i
perquè els assessoràs en qüestió de dibuix i manualitats.
Jo
sempre vaig tenir deus de manualitats i deus de dibuix, però de tota la
resta poca cosa. Mestre Francesc veia que era molt mal estudiant i me
deia: “Si saps sumar i multiplicar va bé, de restar i quebrados no en vulguis saber res.”
Vaig
viure sa meva infantesa dins es forn d'una família catòlica i
apostòlica; mon pare era de dretes, com és natural en aquell temps;
dins es forn sempre vaig sentir moltes discussions, era un home molt
obert i va ser regidor de s'Ajuntament. En es forn venien a fer
tertúlia amics seus que eren també regidors. Entre ells se contaven
moltes de batalletes, que record bé, contaven coses de sa República,
per exemple record converses com sa mort d'en Ferrer Guàrdia. Jo deia a
mon pare:
- Mem, però, mon pare, ¿quins són es bons?
Ell me contestava:
- Això ho jutjaràs tu, quan seràs gran.
Aquesta frase la tenc molt marcada. Això em va marcar de gran sa meva ideologia política.
Si
t'he de dir quin és es meu primer record de sa vida, és mon pare que me
duia a braços a veure un foc de rodelles. S'Ajuntament aleshores era
pobre per fer focs artificials, es focs eren rodelles. Passejant-me per
s'Ajuntament encara vaig veure s'aparell per posar ses rodelles, el
posaven davall sa balconada de s'Ajuntament i feia voltes de foc. Això
es sa primera imatge més antiga que tenc de sa meva infantesa.
Vaig
viure entre sagristies, com a escolà, no com a cantador. Era un jove
que vaig participar en tot es moviment des poble, com tots es joves de
poble actius i optimistes participàvem en una banda o una altra. Era un
al·lot que sempre me movia dins es poble, feia moltes de coses, estava
en es forn, feia d'escolà, i ajudava tothom per allò que fos. Sempre
estava ficat en tot, sigui en ses excursions, en so teatre, tenia
moltes inquietuds.
Ses persones que me varen influenciar en sa meva formació varen ser en Miquel Julià i don Climent Garau.
Record
que el rector Joan Cirer va voler remolar un poc sa joventut bunyolina,
va voler despertar s'inquietut des joves. En Joan Cirer va ser una
figura cabdal en s'estructura social des poble, ell va gestionar es
camp de futbol, va voler donar sortides perquè es joves se poguessin
moure una mica. Quan se'n va anar, es vicari Miquel Julià va continuar
aquesta iniciativa i així va néixer es primer “Castellet”, que no era
més que una cartolina grossa penjada en es tauló d'anuncis que se va
fer a ca mestre Francesc; era ple de dibuixos molt interessants fets
per en Jaume Peller i un tal Gamundí que li deien “es Pito”.
¿Quins jocs recordes?
Record
que jugàvem a bolles, a baldufes. Sempre vaig jugar amb al·lots més
grans que jo; m'agradava observar com jugaven. Se jugava molt a
baldufa, que les compràvem a cas Bolletí; les compràvem sense piu, les
dúiem an es mestre Paco, es ferrer des poble, que mos feia es punxons.
Jo m'hi vaig passar moltes hores per dins sa ferreria, hi esmolava ses
ganivetes, m'agradava molt remenar ferros.
Te vull dir que molts de jocs meus era atracar-me an es oficis, amb sos picapedrers, fusters...
Conta'm sa teva vinculació amb sos moviments culturals des poble.
Es
vicari Miquel Julià va fundar es Centre Excursionista de Bunyola, jo
vaig començar amb ell com a participant, quan ell se'n va anar ho vaig
agafar jo. Era un moment que l'església veia es problemes que hi havia
per fer associacions de joves, per això es grup excursionista va ser
una sortida per a sa joventut bunyolina en sa situació sociopolítica
del moment.
L'església
amb sa seva iniciativa va donar una altra alternativa an es joves que
no fos sa des "Frente de Juventudes". En Miquel Julià era un poc roig,
no era molt comunista, però de qualque manera t'influenciava sa seva
energia i compromís.
Sa
primera etapa des Centre Excursionista comença l'any 1956, que fins
l'any 1962 hi participaren gent gran i casada. L'any 1962 vaig
agafar-ne sa responsabilitat amb una altra orientació, només orientada
an es joves d'una certa edat. Aquesta nova etapa li va donar un
caràcter més especial; d'aquest grup de joves surt es Grup de Teatre de
Bunyola, també neix un grup de cantadors que anàvem a ajudar a cantar a
sa Parròquia. És a dir, donàrem un caire de participació i d'entusiasme
an es joves. També sense voler es va convertir en una agència
matrimonial, d'aquests grups en sortiren moltes de parelles.
Teníem
uns estatuts on es contemplava que cada dos anys hi havia d'haver una
votació de president i de junta directiva, això va fer que jo, acabada
sa meva responsabilitat dins sa junta directiva, me pogués dedicar a
fer altres coses, com muntar s'escoltisme i, juntament amb en Joan
Parets, un grup molt jove, que se deia “Es Passarells”. Sa nostra
finalitat amb ses excursions era transmetre an es al·lots s'estimació
per sa naturalesa. Més endavant dins aquest moviment renovador va
ressorgir “Es Castellet”, s'ànima des qual va ser en Jaume Mateu
(Peller).
¿Quines feines has fetes?
Com
ja te n'he parlat abans sa meva primera feina va ser amb so mestre
Francesc Colom, que només hi vaig estar dos anys. Guanyava dos reals a
sa setmana, amb ell restauràvem retaules d'església. Quan acabava sa
feina amb so mestre, ajudava mon pare, anava a repartir es pa; mon
pare, però, volia, que estudiàs, i sortís des forn. Després vaig passar
a fer feina en es forn, i allà vaig aprendre s'ofici de forner; hi vaig
fer feina fins que me vaig casar. També vaig aprendre s'ofici de
pastisser a s'escola de can Pomeret; com a pastisser vaig fer feina a
can Llull i després també com a pastisser a s'hotel Palas Atenea
Encara
que fes feina en es forn estava ficat en moltes de coses, i en
diferents associacions. A Bunyola vaig connectar amb en Vicenç Mates i
na Conxa, i aquí vaig començar a sortir un poc des poble. Na Conxa me
va engrescar en s'iniciativa de s'escola Mata de Jonc, i m'hi vaig
animar pes tema de sa llengua catalana, que per jo sempre ha estat
cabdal i essencial. Així vaig entrar a Mata de Jonc va ser una empenta
que n'estic content; pensa que era es temps d'en Franco, però seguirem
endavant. Encara hi faig feina, faig feina de cuiner, per a mi
participar en aquesta iniciativa va ser realitzar ses meves inquietuds.
A
Mata de Jonc vaig poder posar en pràctica totes ses meves influències,
inquietuds fotogràfiques que tenia en sa meva activitat social i
cultural en es poble. Per exemple, una de ses coses que vàrem fer i de
ses quals en guard un bon record de sa primera època de Mata de Jonc,
va ser fer una gran olla com a tauló d'anuncis, aquest tauló que en
Ramon Díaz i jo vàrem titular “Òrgan Oficial des Xafardeig i des Bon
Humor”, influència des primer Castellet que no era més que un tauló
d'anuncis il·lustrat. En aquesta olla hi escrivíem es xafardejos de
s'escola i més endavant es va arribar a convertir en un costumari
gastronòmic, il·lustrat amb fotografies. Per exemple a ses coques de
Nadal hi havia sa fotografia de sa Sibil·la.
¿On conegueres sa teva dona?
A
sa meva dona la vaig conèixer a sa muntanya, sa meva dona no és
bunyolina, és ciutadana, té una cama de Santanyí i una altra d'Algaida.
Sa mare era una professora de piano, molt relacionada amb so poble
d'Algaida.
Curiosament
es dia que la vaig conèixer jo anava d'excursió tot sol, aquell dia
també eren d'excursió l'Obra Cultural d'Algaida i l'Obra Cultural de
Campos, jo no sabia que eren per allà, però vaig coincidir amb ells, sa
primera trobada va ser sa meva cunyada i després a sa davallada vaig
conèixer sa meva dona.
¿Què recordes de sa vida des poble quan eres jove: estaments socials, cafès, botigues festes...?
Record
que per noltros sa cosa més important eren ses festes de Sant Mateu,
aquestes festes eren es contacte amb sa cosa externa. Allò que era més
extraordinari per a un al·lot eren ses avellaneres.
També
record quan es padrí se n'anava a Palma per feines. Es sortir era una
obsessió que sempre tenia, me trobava un poc tancat, per això ses
avellaneres era sa venguda d'un altre món, duien juguetes de llauna tan
diferents de ses nostres, que eren de fusta i moltes de vegades fetes
per noltros.
L'Església
encara en es meu temps tenia molt de poder, movia tots es moviments
socials i culturals des poble, per això de qualque manera s'hi
participava molt. Jo vaig viure amb mon pare un poc aquesta guerra
interior des bons i des dolents. Mon pare tenia molts d'amics
republicans, ell me va ensenyar moltes de coses, era un home que sempre
feia feina amb sa ràdio en marxa, volia estar ben informat de tot. Era
un home molt culte i molt catalanista, en part sa meva base cultural la
hi dec a ell.
També
a Bunyola hi havia molt de cafès. Noltros es dissabtes i diumenges els
fèiem ses ensaïmades. Jo es diumenges abans de sa missa primera que era
a les sis des dematí repartia ses ensaïmades a tots es cafès des poble
amb una post damunt es cap. Hi havia un home que me feia molta de
ràbia, era en Tomeu Bec, que era un home que s'aixecava molt dematí, en
s'estiu el me trobava a un banc de sa plaça i me deia bon dia, però si
qualque dia feia un poc tard sempre me deia:
- Aquesta son, aquesta son!
Un dia en Biel Espardenyer me va dir:
Jaume, no t'emprenyis amb aquest home, sa dona el tira baix des llit.
Era
un home que me vigilava on duia primer ses ensaïmades, si a un cafè o a
un altre, això me molestava molt. Pensa que d'al·lotot ja m'havia
d'aixecar a encendre es forn, coure ses ensaïmades i repartir. Abans de
sa missa ja teníem obert.
¿Què recordes de sa postguerra?
Com
a al·lot i jove record sobretot es silenci, era una època de repressió
per a tots, sobretot per a aquells que havien tengut relació amb sa
política des contraris. A mon pare li donaven una cartilla de
racionament; moltes de vegades vàrem haver de donar es nostre pa a
molta de gent, vaig veure que moltes de famílies ho passaven magre.
Noltros no vàrem passar fam, a ca nostra fèiem dos porcs i els
alimentàvem de ses restes de menjar, així també compràvem ordi, segó i
moniatos. A ca nostra fèiem matances i ma mare a ses possessions
canviava pa i sobrassada per blat i per oli, hi havia un baratament
d'espècies. Record que molta de gent mos duia es saquets de farina
perquè noltros les hi pastàssim i així se'n duien pa.
Mira
com era sa situació que aquí tenc una esmena de s'Ajuntament que diu
així: “En preocupación, per la gravísima situación en materia de
sustento i abastecimiento que atraviesa la villa.” Com a
conseqüència d'aquesta situació sorgeix es contraban; el duien uns
senyors amb noms i cognoms que eren del Partido i clar aquesta esmena
la va firmar gent del Movimiento.
¿Com va sorgir es teu interès per sa fotografia?
Sa
fotografia ha estat una de ses meves grans aficions, vaig començar
l'any 1956, amb unes petites maquinetes; l'any 1962 ja vaig tenir una
bona màquina.
Vaig
començar com a afició, però com que en es poble no hi havia cap
fotògraf sa gent venia que fes o bé una foto per carnet, o per una
fotografia de família, a noces, comunions, bé i vaig començar a moure'm
amb sa càmera.
També
vaig tenir molt es suport històric de mon pare, ell me deia: “Jaume,
que ara volen esbucar es llavadors”, “ara volen llevar sa manxa”, “ves
allà on baten, fes-hi qualque foto...” Mon pare comprava sa revista Destino on hi sortia “La historia i vida”, per això ell ja tenia una visió de memòria històrica.
M'agradaria,
amb s'ordinador, poder recopilar es meu material fotogràfic de tantes i
tantes fotografies de coses que ja no existeixen; se podria fer un
muntatge de Bunyola ahir i de Bunyola avui. Jo sempre he col·laborat en
tot allò que m'han demanat, tenc moltes de fotografies de tots es
indrets des poble. Record que sortia a fer fotos pes poble devers les
tres, quan no hi havia molta de gent pes mig; amb una senalleta
camuflava sa càmera. De personatges en tenc molts i molts que ja no hi
són. Pens que amb ses meves fotografies puc aportar un record històric
de Bunyola tal com la vaig conèixer i com és ara. Tenc moltes de
temàtiques: paisatge, personatges, fotos de famílies, casaments,
primeres comunions....
Hi
va haver un moment que a mi no m'agradava fer fotografies de noces,
comunions... i ho volia deixar, però per altra banda m'estirava poder
guanyar quatre doblers per poder tenir una càmera millor. Mon pare me
va animar i ma va dir:
- Jaume hi ha càrrecs que exerceixen sa persona, i hi ha persones que exerceixen es càrrec; fes bones fotografies i tira endavant.
Aquesta
frase la tenc molt gravada. I així vaig continuar. També vaig fer
cursos de fotografia i he tengut mestres molt bons, un d'ells va ser un
fotògraf escalador amic d'en Vicenç Matas i que va venir a retirar-se a
Bunyola. Aquest home se pagava es viatges amb ses fotografies, venia
ses fotografies a revistes d'anomenada. Amb ell hi vaig connectar
perquè a tots dos mos agradava sa muntanya; ell me va ensenyar ses
tècniques de fer fotografies sense flaix a concerts i a teatres. Tenc
molts de documents interessants d'obres de teatre.
¿Quins canvis has vist a Bunyola de quan eres jove a ara?
En
aquests moments estic molt content de veure que s'ha tornat a posar en
marxa “Es Castellet” i amb aquest entusiasme per part de ses persones
que hi col·laboren, també on hi tenen cabuda tan d'elements diversos.
Abans a Bunyola a un extern el miraven malament, ara veus aquesta
integració de gent externa, que de qualque manera ha revalorat aquella
societat arcaica d'aleshores. Jo record que era mal vist entre es meus
companys per fer-me amb sa gent intel·lectual que venia per Bunyola, on
era considerada rara. Bunyola quan era jove era una societat molt
tancada, molts de joves també.
Ara
reconec que tant “Es Castellet” com es poble en general han sofrit un
canvi molt positiu. Pensa que en “Es Castellet” d'aleshores des
col·laboradors n'hi havia pocs que tenguessin estudis. Culturalment
Bunyola està en un bon moment.
Quant
a urbanisme, és evident que ha canviat; en alguns aspectes urbanístics
encara predomina es bon gust i es seny de fer ses coses ben fetes.
Antigament no hi havia tanta d'especulació com ara i reconec que
s'Ajuntament encara que fos del Movimiento tenia molt de seny a s'hora
de fer ses coses. Per exemple, es Mercat està fet de pedra i dins
s'estil des poble.
Sa
gent bunyolina és una gent tranquil·la, no són aventurers, són gent de
fer una feina ben feta però sense presses, poc a poc. Per exemple en
Vicenç Gori, que era un fuster artesà, feia una feina molt ben feta,
però havies de tenir molta de paciència quan li demanaves que te fes
qualque cosa.
Això
també ho vaig viure a ca nostra. Mon pare davant un dubte ho tirava, no
se volia arriscar de vendre un producte que no estigués en condicions.
Sa gent se regia per uns criteris molt conservadors, era aquella
noblesa de fer ses coses bé. Tenien por de fer es ridícul. Això jo ho
consider molt positiu i per això es poble ha anat evolucionant poc a
poc.
Jo
des que me vaig casar visc a Algaida, però es vertaders amics els tenc
a Bunyola; jo som bunyolí i es meus vertaders vincles són aquí.